Wernisaż wystawy „Wyszyński - Pater Patriae” w Muzeum Diecezjalnym


4 lutego 2022 r., teskt: ks. ZŁ/ks. AT; foto: ks. JG

Wernisaż wystawy „Wyszyński - Pater Patriae” w Muzeum Diecezjalnym

Ponad sto prac różnych gatunków sztuki współczesnej poświęconych bł. Prymasowi Tysiąclecia, wykonanych przez 83 artystów, można podziwiać we włocławskim Muzeum Diecezjalnym. Wydarzenie zainaugurowano w piątkowy wieczór, 4 lutego.
 
Wystawa czasowa wpisuje się w obchody dziękczynienia za beatyfikację ks. kard. Stefana Wyszyńskiego, prezbitera Kościoła włocławskiego. Ekspozycja ma charakter ogólnopolski, biorą w niej udział zaproszeni twórcy z różnych regionów kraju, m.in. z Warszawy, Krakowa, Lublina, Przemyśla, Wrocławia, Poznania, Piły, Łodzi, Szczecina i Rzeszowa, Torunia, Bydgoszczy.
 
Celem artystycznego przedsięwzięcia jest przypomnienie postaci błogosławionego kardynała i jego zasług dla Kościoła, w szczególności Kościoła w Polsce, w trudnym czasie komunizmu i ateistycznej propagandy. Pater Patriae (Ojcem Ojczyzny) określił prymasa Wyszyńskiego poeta Jerzy Zagórski.
 
W uroczystym otwarciu wystawy wziął udział biskup włocławski Krzysztof Wętkowski, który zaznaczył, że epoka kard. Stefana Wyszyńskiego, która rozpoczęła się we Włocławku, gdzie spędził 30 lat życia, jest ważnym etapem w historii Polski, o czym świadczy liczba prezentowanych prac. – Kard. Wyszyński oprócz własnego charyzmatu, był człowiekiem wyposażonym przez Stolicę Apostolską w ogromne kompetencje . Dlatego w literaturze bywa niekiedy nazywany „czerwonym papieżem” – mówił bp Wętkowski wyliczając niektóre z jego funkcji: prymas i biskup Gniezna oraz Warszawy, nuncjusz, przewodniczący KEP oraz zarządzający Kościołem na wschodzie, gdzie w tamtym czasie nie istniały diecezje.
 
W dalszej części biskup włocławski nakreślił sylwetkę kardynała jako człowieka zawierzenia Bogu przez Maryję, co również jest dostrzegalne w prezentowanych pracach.
 
Pierwsza odsłona wystawy (obejmującej ok. 116 obiektów) ma miejsce we Włocławku - mieście, w którym błogosławiony prymas rozpoczął swoją kapłańską drogę, mieszkał i pracował przez kilkanaście lat - od 1917 do 1946 roku (z przerwami). Część ekspozycji umieszczona jest w starym, osiemnastowiecznym budynku - tym samym, w którym w latach: 1924-1925 i 1931 mieszkał Stefan Wyszyński, ówczesny wikariusz katedralny – powiedział podczas otwarcia wystawy ks. Zbigniew Łukasik, dyrektor Muzeum Diecezjalnego.
 
Osobistym świadectwem o osobie kard. Wyszyńskiego podzielił się ks. prof. Witold Kawecki z UKSW w Warszawie, który określił prymasa mianem „proroka”. – Kochał Kościół i ojczyznę. Ale Kościół także kochał jego – mówił ksiądz profesor, podkreślając takie cechy błogosławionego, jak: odwaga, otwartość, przyjacielskość oraz świeżość spojrzenia w przyszłość.
 
Nawiązując do wystawy, zwrócił uwagę, że prezentowane prace można podzielić na bloki tematyczne, które korespondują z prorockimi cechami Stefana Wyszyńskiego: oddany tylko Bogu prorok („Soli Deo”), przeciwstawiający się złu („Non possumus”), kroczący drogą cierpienia („Via dolorosis”), bezgranicznie ufający Matce Bożej („Soli Deo per Mariam”), ojciec narodu („Pater Patriae”).
 
Na zakończenie zachęcił twórców, by określali polską, chrześcijańską tożsamość narodu przez piękno. – Via pulchritudinis, droga piękna jest uprzywilejowaną drogą ewangelizacji – mówił ks. Kawecki.
 
Kurator wystawy prof. Mirosława Rochecka z UMK w Toruniu, prezentując charakter ekspozycji wskazała na różnorodność technik prezentowanych prac od malarstwa, poprzez rysunek, grafikę i rzeźbę po fotografię.
 
Współorganizatorem wystawy we Włocławku jest Muzeum Diecezjalne.
 
Wystawa ma charakter „pielgrzymujący” - będzie prezentowana kolejno w 12 galeriach i muzeach w Polsce. Taka koncepcja pokazu - pomyślanego nie jako pojedynczy event, ale cały cykl wystawienniczy, ma nawiązywać do trasy uwięzienia prymasa oraz do zainicjowanych przez niego peregrynacji Jasnogórskiego wizerunku Matki Bożej.
 
Podsumowaniem projektu będzie finalna prezentacja prac w Warszawie w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.
 
We włocławskim Muzeum Diecezjalnym wystawę można oglądać do 15 marca.